logo krzywe1

Wyszukaj połączenie i kup bilet przez internet od 1 zł!

Sygnalista:

formy kontaktu:

  • zgłoszenia w formie papierowej kierowane na adres:
    PKS Zielona Góra Sp. z o.o. - sygnalista
    ul. Jana z Kolna 2A
    65-014 Zielona Góra
  • zgłoszenia drogą elektroniczną: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • zgłoszenia telefoniczne: 661 400 444

                                                                              

 

PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH NARUSZEŃ PRAWA w  Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej Zielona Góra Sp. z o.o.

 

PRZEPISY OGÓLNE

 

  • §1

Niniejsza Procedura określa wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń prawa                            i podejmowania działań następczych, zgodną z wymogami określonymi w rozdziale 3 Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928).

  • §2

Definicje użyte w niniejszej Procedurze oznaczają:

  1. Pracodawca – Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Zielona Góra Sp. z o.o.,
  2. Zgłoszenie wewnętrzne – ustne lub pisemne przekazanie Pracodawcy informacji o naruszeniu prawa,
  3. Informacja o naruszeniu prawa – informacja, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie u Pracodawcy lub innej organizacji, z którą zgłaszający utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą u Pracodawcy lub dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa,
  4. Działanie następcze – działanie podjęte przez Pracodawcę w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz, w stosownych przypadkach, w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym przez dochodzenie wewnętrzne, postępowanie wyjaśniające, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń,
  5. Komisja, Komisja Zgłoszeń Wewnętrznych - wewnętrzną jednostką organizacyjną Pracodawcy, upoważnioną do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych,
  6. Naruszenie prawa – działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:

1) korupcji;

2) zamówień publicznych;

3) usług, produktów i rynków finansowych;

4) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;

5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;

6) bezpieczeństwa transportu;

7) ochrony środowiska;

8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;

9) bezpieczeństwa żywności i pasz;

10) zdrowia i dobrostanu zwierząt;

11) zdrowia publicznego;

12) ochrony konsumentów;

13) ochrony prywatności i danych osobowych;

14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;

15) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;

16) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;

17) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w ppkt 1-16.

  1. Ustawa – Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r .o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928).

STOSOWANIE PROCEDURY ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH

  • §3
  1. Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informacje o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:
  • pracownik;
  • pracownik tymczasowy;
  • osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  • przedsiębiorca;
  • prokurent;
  • akcjonariusz lub wspólnik;
  • członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
  • osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
  • stażysta;
  • wolontariusz;
  • praktykant.
  1. Sygnalistą jest także osoba fizyczna, o której mowa w ust. 1, w przypadku zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacji o naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji u  Pracodawcy lub na jego rzecz.
  2. Zgłoszenia wewnętrzne składa się do Komisji Zgłoszeń Wewnętrznych powołanej przez Pracodawcę.
  3. Procedury określonej niniejszym dokumentem nie stosuje się w przypadkach wyłączonych z zakresu Ustawy.
  4. Pracodawca nie przyjmuje zgłoszeń dokonanych anonimowo. Zgłoszenia takie nie są zbierane, a w razie ich otrzymania są niezwłocznie usuwane.
  5. Sygnalista podlega ochronie określonej  w przepisach rozdziału 2 Ustawy od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.

KOMISJA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH

  • §4
  1. Komisja Zgłoszeń Wewnętrznych jest bezstronną wewnętrzną jednostką organizacyjną Pracodawcy, upoważnioną do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia wewnętrznego i dalszą komunikację z sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej.
  2. Pracodawca powołuje trzyosobową Komisję Zgłoszeń Wewnętrznych, w skład której wchodzą następujący Pracownicy:
  • Marek Gębka
  • Jan Kulesza
  • Roman Wrotecki.
  1. Komisja wykonuje swoje zadania w siedzibie Pracodawcy i w godzinach pracy jej członków.
  2. Do zadań Komisji należy:
  • przyjmowanie zgłoszeń wewnętrznych za pośrednictwem każdego ze swoich członków,
  • podejmowanie działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację z sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej,
  • podejmowanie, z zachowaniem należytej staranności, działań następczych w związku ze zgłoszeniem wewnętrznym.
  1. Zgłoszenia mogą być dokonywane każdemu z członków Komisji Zgłoszeń Wewnętrznych.
  2. Komisja jest zobowiązana do potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.
  3. Komisja jest zobowiązana do podjęcia, z zachowaniem należytej staranności, następujących działań następczych i stosowania środków w przypadku stwierdzenia naruszenia prawa:
  • dokonanie oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu,
  • przeprowadzenie dochodzenia wewnętrznego polegające na wysłuchaniu Pracowników lub innych osób mogących mieć związek ze zgłoszeniem, przy czym uczestnictwo w wysłuchaniu wymaga zgody danego Pracownika lub innej osoby,
  • przeprowadzenie postępowanie wyjaśniającego polegającego na zapoznaniu się z dokumentami mogącymi mieć związek ze zgłoszeniem, w tym z korespondencją elektroniczną prowadzoną za pomocą sprzętu Pracodawcy i informacjami znajdującymi się w pamięci komputerów należących do Pracodawcy, zapisami audio i video stanowiącymi własność Pracodawcy,
  • przekazanie Pracodawcy informacji dotyczących ujawnionych naruszeń prawa (z zachowaniem zasad dotyczących ochrony sygnalistów) wraz z ewentualnymi propozycjami dotyczącymi zmiany obowiązujących procedur lub wyeliminowania przyczyn występowania tych naruszeń, a w przypadku wystąpienia takiej potrzeby wraz ze wskazaniem zasadności wniesienia oskarżenia, lub podjęcia działań mających na celu odzyskanie środków finansowych,
  • zgłoszenie odpowiednim organom publicznym informacji dotyczących ewentualnego uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, lub potrzeby wszczęcia odpowiedniego postępowania administracyjnego,
  • zamknięcie procedury przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń w danej sprawie w związku ze stwierdzeniem, że zarzuty objęte zgłoszeniem zostały ocenione jako nieprawdziwe, zgłoszenie dotyczy okoliczności nieobjętych zakresem niniejszego dokumentu albo zgłoszone naruszenie miało wyraźnie niewielką wagę i nie wymagało dalszych działań następczych,
  • przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej w terminie do 3 miesięcy od

                      potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, lub w przypadku nieprzekazania takiego

                      potwierdzenia sygnaliście, w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania  

                      zgłoszenia, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy

                      przekazać informację zwrotną.

  1. Z przeprowadzonych działań następczych Komisja sporządza protokół lub notatkę.
  2. Komisja działa kolegialnie podejmując decyzje większością głosów, przy czym decyduje ilość głosów oddanych „za”. W sprawach wymagających podjęcia decyzji Komisja sporządza protokół z głosowania.
  3. Dokumenty sporządzane przez Komisję podpisują wszyscy jej członkowie, przy czym każdy z członków jest uprawniony do wpisania do dokumentu zdania odrębnego.

 

SPOSOBY PRZEKAZYWANIA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH

 

 

  • §5
  1. Zgłoszenia wewnętrzne są dokonywane przez sygnalistę ustnie lub pisemnie, wraz z jego adresem korespondencyjnym lub adresem poczty elektronicznej.
  2. Zgłoszenie ustne może być dokonane telefonicznie pod numerem telefonu 661 400 444, lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
  3. Zgłoszenie pisemne może być dokonane w postaci papierowej na adres: Komisja Zgłoszeń Wewnętrznych - Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Zielona Góra Sp. z o.o., 65-014 Zielona Góra ul. Jana z Kolna 2a lub elektronicznej poprzez przesłanie wiadomości pod adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
  4. Zgłoszenia ustne dokonywane telefonicznie są nagrywane. Dokumentowanie zgłoszeń jest dokonywane za zgodą sygnalisty w formie:
  • nagrania rozmowy, umożliwiającego jej wyszukanie, lub
  • kompletnej i dokładnej transkrypcji rozmowy przygotowanej przez Komisję Zgłoszeń Wewnętrznych.
  1. Zgłoszenia ustne dokonywane w innej formie niż wskazana w pkt. 4. są dokumentowane w formie protokołu rozmowy, odtwarzającego dokładny jej przebieg, sporządzonego przez Komisję Zgłoszeń Wewnętrznych.
  2. Na wniosek sygnalisty zgłoszenie ustne może być dokonane podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku. W takim przypadku za zgodą sygnalisty zgłoszenie jest dokumentowane w formie:
  • nagrania rozmowy, umożliwiającego jej wyszukanie, lub
  • protokołu spotkania, odtwarzającego jego dokładny przebieg, przygotowanego przez Komisję Zgłoszeń Wewnętrznych.
  1. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia transkrypcji rozmowy, protokołu rozmowy lub protokołu spotkania przez ich podpisanie.

 

 

OBOWIĄZEK ZAPEWNIENIA OCHRONY POUFNOŚCI TOŻSAMOŚCI SYGNALISTY

 

 

  • §6

 

  1. Pracodawca gwarantuje, że nieupoważnione osoby nie uzyskają dostępu do informacji objętych zgłoszeniem oraz zapewnia ochronę poufności tożsamości sygnalisty, osoby, której dotyczy zgłoszenie, oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu. Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.
  2. Do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych osób, mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie Pracodawcy. Osoby upoważnione są obowiązane do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, oraz podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały tę pracę.

 

 

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

  • §7
  1. Dane osobowe sygnalisty oraz inne dane pozwalające na ustalenie jego tożsamości nie podlegają ujawnieniu, chyba że za wyraźną zgodą sygnalisty.
  2. Komisja, po otrzymaniu zgłoszenia, może w celu weryfikacji zgłoszenia oraz podjęcia działań następczych zbierać i przetwarzać dane osobowe osoby, której dotyczy zgłoszenie, nawet bez jej zgody.
  3. Komisja prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych.
  4. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych obejmuje:
  • numer zgłoszenia,
  • przedmiot naruszenia prawa,
  • dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób,
  • adres do kontaktu sygnalisty,
  • datę dokonania zgłoszenia,
  • informację o podjętych działaniach następczych,
  • datę zakończenia sprawy.
  1. Pracodawca jest administratorem danych zgromadzonych w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych.
  2. Dane osobowe w rejestrze oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.

INFORMACJA O TRYBIE ZGLOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH

  • §8
  1. Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
  2. Zgłoszenie zewnętrzne jest przyjmowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich albo organ publiczny oraz - w stosownych przypadkach - przez instytucje, organy lub jednostki organizacyjne Unii Europejskiej.
  3. Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organ publiczny są odrębnymi administratorami w zakresie danych osobowych podanych w zgłoszeniu zewnętrznym, które zostało przyjęte przez te organy.
  4. Zgłoszenie zewnętrzne może być dokonane ustnie lub w postaci papierowej lub elektronicznej.
  5. Zgłoszenie ustne może być dokonane:
  • telefonicznie za pomocą nagrywanej infolinii,
  • na wniosek sygnalisty – podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w siedzibie organu przyjmującego zgłoszenie w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 14 dni, liczonych od dnia złożenia wniosku.
  1. Zgłoszenie w postaci papierowej lub elektronicznej może być dokonane:
  • w postaci papierowej – pod wskazany przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub organ publiczny przyjmujący zgłoszenie adres do korespondencji;
  • w postaci elektronicznej za pośrednictwem  wskazanego przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub organ publiczny przyjmujący zgłoszenie adresu poczty elektronicznej lub elektronicznej skrzynki podawczej lub przeznaczony do tego formularz internetowy lub za pośrednictwem aplikacji wskazanej przez organ publiczny jako  właściwej do dokonywania zgłoszeń w postaci elektronicznej.
  1. Rzecznik Praw Obywatelskich lub organ publiczny przyjmujący zgłoszenie zewnętrzne potwierdza jego przyjęcie sygnaliście na adres do kontaktu niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia, pod warunkiem, że sygnalista podał adres do kontaktu.
  2. Rzecznik Praw Obywatelskich lub organ publiczny podejmuje działania następcze przez:

      - weryfikację zgłoszenia zewnętrznego i ocenę prawdziwości zarzutów zawartych w tym

        zgłoszeniu,

     - przekazanie zgłoszenia zewnętrznego do innego organu publicznego właściwego w

       zakresie naruszenia zawartego w zgłoszeniu zewnętrznym.  

  1. 9. Rzecznik Praw Obywatelskich lub organ publiczny może zwrócić się do sygnalisty o

 wyjaśnienia lub dodatkowe informacje w zakresie przekazanych informacji, jakie mogą

        być w jego posiadaniu,  wykorzystując adres do kontaktu. Jeżeli sygnalista sprzeciwia

        się przesyłaniu  żądanych wyjaśnień lub dodatkowych informacji lub przesłanie takich

        żądań może  zagrozić ochronie tożsamości tej osoby, organ publiczny odstępuje od

        żądania wyjaśnień lub dodatkowych informacji.

  1. 10. Organ publiczny przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie

       nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, a w

       szczególnie uzasadnionych przypadkach – w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy

       od dnia przyjęcia zgłoszenia, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem

        terminu nieprzekraczającego 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia.
11. Informacja zwrotna jest przekazywana na adres do kontaktu, a w przypadku zgłoszeń

      zewnętrznych składanych w formie dokumentu elektronicznego – za pośrednictwem

      systemu teleinformatycznego.

PRZEPISY KOŃCOWE

  • §9
  1. W sprawach nieuregulowanych niniejszą Procedurą stosuje się przepisy Ustawy.
  2. Wszelkie zmiany dotyczące treści Procedury wymagają formy pisemnej w uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi u Pracodawcy.
  3. Procedura wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości osób wykonujących pracę w sposób przyjęty u Pracodawcy.

STRONA ZWIĄZKOWA                                                         STRONA PRACODAWCY

plansza informacyjna PFR poziom